Így vásároljunk mobiltelefont idős hozzátartozóinknak karácsonyra

forrás: Prím Online, 2020. november 23. 11:05

Segítségkérés, ügyintézés, kapcsolattartás: egy friss, reprezentatív kutatás szerint a koronavírusjárvány következtében a hatvan év fölöttiek körében is megnőtt az igény a telefonáláson és sms-küldésen túlmutató, adatforgalmat igénylő mobilkommunikációra. 

Az újszerű igények kiszolgálására azonban már nem feltétlenül alkalmasak az idősebb korosztály által többségében használt 2G-s és 3G-s telefonok, így a Black Friday akciók vagy a karácsonyi ajándékvásárlás során érdemes az idősebbek számára vásárolt készülékek esetében is figyelni arra, hogy már a fejlettebb technológiájú és gyorsabb internetkapcsolatra alkalmas 4G-s vagy akár 5G-s készülékeket, valamint az adatigényüknek megfelelő mobilelőfizetést válasszunk – figyelmeztet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. 

 

A tudatos vásárlói döntések különösen időszerűek év végén, amikor előbb a Black Friday, majd a karácsonyi ajándékvásárlás időszakában talán még a korábbiaknál is többen vásárolnak majd mobiltelefonokat. Az idősebbek jellemzően gyerekeik, unokáik tanácsait követik ebben a kérdésben, akik azonban eddig egyetlen kézlegyintéssel letudhatták a dolgot azzal, hogy a nagyi „úgyis csak telefonálásra használja majd”. A koronavírus-járvány azonban alapjaiban változtatta meg hétköznapjainkat. A kiemelten veszélyeztetettek közé tartozó időskorúak tartós otthonlétre kényszerültek. A kényszerű bezártság enyhítésére tökéletes eszköz lehet az internet: a világhálón keresztül kapcsolatot tarthatnak szeretteikkel, barátaikkal.

 

 

A pandémia az idősek digitalizációját is gyorsította 

A járvány hatására a nagyszülők generációjában is egyre többen ismerik fel a digitális kapcsolattartás modern eszközeiben rejlő lehetőségeket, hiszen így nem csupán hangban lehettek együtt az unokákkal, barátokkal, hanem – például egy videóchatben – vizuálisan is. Ehhez a döntő többség mobiltelefont használ. Az NMHH megbízásából készült, a szüleivel rendszeresen kapcsolatot tartó 35-59 évesek körében végzett kutatásból az látszik, hogy a nagymamák 82, a nagypapák 78 százaléka rendelkezik mobiltelefonnal, az idős nők mindössze 12, a férfiak 14 százaléka képes vagy lenne képes egyedül elboldogulni egy okostelefon funkcióival. Pedig a kiemelt rizikócsoportba tartozó hatvan év felettiek is egyre gyakrabban végeztek adatforgalmat igénylő tevékenységeket a COVID-19 első hulláma alatt. „Az idősebb korosztály tagjai egyre nagyobb rutinnal használják a videóhívást, amikor például nem tudnak részt venni egy családi eseményen (52%), vagy ha valaki a családból elutazott (50%). Ötödük (22%) pedig már akkor is használja, ha csak rossz napja van, vagy éppen meg akarja beszélni a napi történéseket” – mondja Karl Károly, az NMHH Hírközlés-felügyeleti Főosztályának vezetője.

 

Az már most látható, hogy az okostelefonok nagy szolgálatot tesznek majd a kapcsolattartás megkönnyítésében az ünnepek idején is. „A mobilon a megfelelő applikációk segítségével könnyen és gyorsan lehet segítséget kérni, ha baj van, el lehet intézni rajta létfontosságú dolgokat, de legfőképp tartani lehet a kapcsolatot a külvilággal olyan időkben is, amikor a személyes találkozás nem ajánlott vagy kifejezetten kerülendő” – véli Karl Károly. Hozzátette: „az alapfunkciókat meghaladó igényeket már nem feltétlenül fedik le a korábban – kedvező áruk és rendkívül egyszerű kezelhetőségük miatt – népszerűnek számító 2G-s és 3G-s telefonok. Célszerű olyan okostelefont választani, amely mind megbízhatóságát, mind az alkalmazott technológiát (4G és 5G) tekintve képes hosszútávon is kiszolgálni a használóját”. 

 

Az NMHH 10 pontos ajánlással  – amely a mellékletben található, de a linkre kattintva is elérhető –  segíti a mobiltelefon-készülék vásárlásban a fogyasztókat, az egyedi igényekre szabott mobil szolgáltatáscsomag megtalálásában pedig az NMHH kalkulátora  nyújthat segítséget, hiszen a hazai mobilszolgáltatók mindegyikénél létezik elérhető áron olyan konstrukció, amelynél a népszerű üzenetküldő, audio- és videóchat-alkalmazások által felhasznált adatmennyiség nem számít bele az adatforgalomba.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megváltás lehetne, a bankok mégis hadilábon állnak a mesterséges intelligenciával

A bankok mindössze 6%-a készített ütemtervet a mesterséges intelligencia tömeges méretű kiaknázására. Míg a banki alkalmazottak tárt karokkal fogadják az MI beépítését, a bankok nehezen integrálják azt.

2024. május 5. 14:17

K&H: Kate tiszta nyereség

Tavasztól a kis- és középvállalkozásokat is segíti Kate, a K&H digitális pénzügyi asszisztense. A mesterséges intelligencia-alapú megoldás egyetlenként az országban hangalapú utasításokat is megért és végrehajt, egyben felveszi a versenyt a legfejlett technológiákkal.   

2024. május 5. 11:59

Nagy a magyar cégek lemaradása a kisgyermekes anyák foglalkoztatásában

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az országban körülbelül 300 ezer főnyi potenciális munkaerő áll rendelkezésre, bár ez a szám régiónként változó. A jelenlegi gazdasági helyzetben kiemelt szükség van a kisgyermeket nevelő anyák munkaerőpiaci reintegrálásának fokozott támogatására. 

2024. május 5. 10:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55