Játék, amely segíti a demenciakutatást

forrás: Prím Online, 2017. augusztus 31. 10:51

A Deutsche Telekom valamennyi európai vállalata, köztük a Magyar Telekom is bevezette a világ első olyan VR játékát, amely segíthet a kutatóknak felvenni a harcot a demencia ellen. A ‘Sea Hero Quest’ VR  a virtuális valóságon alapuló játékokban rejlő lehetőségeket törekszik kiaknázni a demenciakutatás terén.

A Telekom 2016-ban indította el ‘Sea Hero Quest’ mobiljátékát, amelyet világszerte közel 3 millióan töltöttek le (a legnagyobb ezt megelőző tanulmány mindössze 599 önkéntes adatait ölelte fel), ami több mint 12 ezer év laboratóriumi kutatás volumenének felel meg. Így létrehozta az első globális benchmarkot, viszonyítási alapot az emberi térbeli tájékozódás terén, és az eddigi legátfogóbb demenciakutatási projektet valósította meg.

 

"A közel 3 millió játékos adatait összegyűjtő Sea Hero Quest mobilalkalmazás sikereit látva büszkék vagyunk rá, hogy szakértő partnereinkre és saját kompetenciáinkra támaszkodva elősegíthetjük a hagyományos orvostudományi kutatatási módszerek továbbfejlesztését” – nyilatkozta Hans-Christian Schwingen, a Deutsche Telekom márkáért felelős vezérigazgató-helyettese.

 

“A mobiljáték fogadtatása hihetetlenül pozitív volt” –  tette hozzá Hans-Christian Schwingen. “Világszerte emberek milliói mozdultak meg, hogy idejüket és adataikat a jó ügy szolgálatába állítsák. Ahogy egyre többen használják a VR-hoz hasonló új technológiákat, az új és izgalmas tartalom iránti igény egyre nő. Ezt az igényt kívánjuk kiszolgálni, miközben lehetővé tesszük a játékosok számára, hogy részt vegyenek egy globális méretű demenciakutatásban.”

 

A Sea Hero Quest VR lehetővé teszi a kutatók számára, hogy összevessék az adatokat a Sea Hero Quest mobil app segítségével összegyűjtött adatokkal. Reményeik szerint a mobil alkalmazás által generált adatbázisra építve, a legkorszerűbb VR technológia alkalmazásával jobban megérthetik az emberi térbeli tájékozódás mechanizmusát. Korábban a Sea Hero Quest mobilalkalmazással gyűjtött adatokból 22.5° pontossággal lehetett megállapítani, hogy a játékos milyen irányba fordul, míg a Sea Hero Quest VR környezetében ez 1.5°-ra szűkíthető le, így a kutatók tizenötször pontosabb navigációs adatokkal dolgozhatnak.

 

 

Ha valaki mindössze 2 percig játszik a Sea Hero Quest VR játékkal, - a mobiljátékhoz hasonlóan – 5 órányi laboratóriumi kutatásnak megfelelő adatot generál. A Sea Hero Quest játék által begyűjtött anonimizált adatokat egy biztonságos szerveren tárolják Németországban, majd ezeket a UCL / UEA csapata elemzi. Az adatok elemzéséből nyert első eredményeket San Diegoban a Neuroscience konferencián mutatták be 2016-ban, és folynak a kísérletek a játék klinikai környezetben történő alkalmazására is. 

 

A projektet a Deutsche Telekom indította útjára, a londoni University College, és az East Anglia Egyetem és az Alzheimer’s Research partneri támogatásával. A játékot a Glitchers független játéktervezőivel együttműködésben fejlesztették. 

 

A Deutsche Telekom ezzel a kezdeményezéssel a technológiai innovációt és a játékok hasznos célok érdekében történő felhasználását kívánja elősegíteni, hangsúlyozva a vállalat felelősségvállalását a digitális fejlődés iránt. A Sea Hero Quest rávilágít, hogy a digitalizáció, különösen a felhőalapú szolgáltatások hogyan támogathatják a tudományt. 

 

A Sea Hero Quest VR a Samsung Gear VR platformján működik, és 2017. augusztus 29-től ingyenesen elérhető az Oculus mobilplatformon. 

 

A Sea Hero Quest mobilalkalmazás ingyenesen tölthető le az App Store-ból vagy a Google Play-ből.

 

 

Az együttműködő partnerek nyilatkozatai:

“Míg a Sea Hero Quest mobilalkalmazás eddig példátlan volumenű adatkészletet adott a kezünkbe, amely segítségével a térbeli tájékozódási képességet gyakorlatilag a teljes populáció szintjén vizsgálhattuk, a VR játék arra alkalmas, hogy az előbbiekre építve a tudatküszöb alatti emberi reakciókat a korábbiaknál jóval precízebben mérjük” - magyarázta Dr. Hugo Spiers, a londoni University College professzora. “A Sea Hero Quest VR segítségével sikerült olyan rendkívül megbízható laboratóriumi kísérleteket is megismételnünk, mint például a ‘Morris Water Labirintus’ (a 2016 évi ‘Brain Prize’  nyertese), amelyek kevésbé valósíthatóak meg videó- vagy mobilformátumban. A VR környezet intuitív természete teszi lehetővé, hogy a kutatás kiterjeszthető olyanokra, akik egy mobilalkalmazás működési módját nem tudják megérteni – mert például nagyfokú demenciában szenvednek.” 

 

Michael Hornberger, az East Anglia Egyetem demenciakutatási professzorának elmondása szerint „ a VR játék a későbbiekben a demenciával potenciálisan érintettekre jellemző tájékozódási problémák még mélyrehatóbb és intuitívabb diagnosztizálását teszi lehetővé. A Sea Hero Quest VR segítségével mérhetjük, hogy a játékos mikor bizonytalanodik el abban, hogy pontosan hol van, mert ilyenkor megáll vagy körülnéz. Így a VR játék kiegészítő adatokat szolgáltathat a Sea Hero Quest mobilalkalmazás adataihoz.”

 

“Persze már sok kutató végez laboratóriumi kísérleteket VR technológia segítségével” - magyarázta Maxwell Scott-Slade, a Glitchers kreatív igazgatója. “Ugyanakkor ez az első példa arra, hogy a kísérleteket játék platformra helyezték és a tömegpiaci fogyasztókra optimalizálták, ezzel lehetővé téve, hogy a felhasználók tudományosan feldolgozható adatokat generáljanak egy lebilincselő játék segítségével, miközben exponenciálisan növekszik a lefedett minta mérete.”

 

Tim Parry, az Alzheimer’s Research UK igazgatója szerint “a demencia már most is az egyik legnagyobb egészségügyi kihívás, amivel meg kell küzdenünk, és az előrejelzések szerint 2050-re több mint 130 millió embert fog érinteni a világon. A kutatásban rejlik a lehetőség, hogy pontosabb diagnosztikai módszerek és eredményesebb kezelések álljanak az érintettek és családjuk rendelkezésére. A Sea Hero Quest fogadtatása jól mutatja, hogy az emberek mennyire készek részt venni a kutatásban, és bekapcsolódni a probléma leküzdésére tett erőfeszítésekbe. A Deutsche Telekom ‘Sea Hero Quest’ projektje egy olyan innovatív és különböző tudományágakon átívelő partnerség mintapéldája, amelyre ezen a fontos területen szükség van, ha eredményt akarunk elérni.”

 

A Sea Hero Quest VR játék szeptember 4. hétfőtől a következő helyeken próbálható ki:

 

  • Telekom üzletek: Budapest Westend Bevásárlóközpont, Miskolc belváros, Pécs Árkád Bevásárlóközpont, Székesfehérvár Alba Bevásárlóközpont (nyitvatartási napokon 10.00 – 18.00)
  • InGame kávézó Budapest (http://www.in-game.hu)

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

K&H: Kate tiszta nyereség

Tavasztól a kis- és középvállalkozásokat is segíti Kate, a K&H digitális pénzügyi asszisztense. A mesterséges intelligencia-alapú megoldás egyetlenként az országban hangalapú utasításokat is megért és végrehajt, egyben felveszi a versenyt a legfejlett technológiákkal.   

2024. május 5. 11:59

Nagy a magyar cégek lemaradása a kisgyermekes anyák foglalkoztatásában

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az országban körülbelül 300 ezer főnyi potenciális munkaerő áll rendelkezésre, bár ez a szám régiónként változó. A jelenlegi gazdasági helyzetben kiemelt szükség van a kisgyermeket nevelő anyák munkaerőpiaci reintegrálásának fokozott támogatására. 

2024. május 5. 10:24

Hannover Messe 2024: A Bosch fenntartható megoldásokat mutatott be

Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell megoldást találniuk: a klímaváltozás miatt a gyáraknak fenntarthatóvá kell válniuk és kímélni kell az erőforrásokat. A Bosch, a gyártási és ipari megoldások egyik vezető szállítója, a gyárautomatizáláshoz, a hidrogéngazdasághoz, a digitalizációhoz és a mesterséges intelligenciához (MI) kapcsolódó megoldások széles portfóliójával segíti az ipari vállalatokat a zöld átalakulás megvalósításában.

2024. május 4. 17:02

Újabb rangos szakmai díjat nyert a Prologis!

A Prologis Park Budapest-Sziget II beruházás nyerte idén a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) által életre hívott, „Év logisztikai fejlesztése” elismerést. A legkiemelkedőbb hazai logisztikai fejlesztéseket díjazó kitüntetést 2023 óta ítéli oda a szervezet 11 tagú testülete a közúti-, vasúti-, vízi-, légi- és intermodális fuvarozás, valamint a vámolási és raktározási területek meghatározó szereplői részére.

2024. május 4. 15:37

Egy napra az anyukák vették át a vezető szerepet a Yettelnél

Határozottság, konfliktuskezelés, problémamegoldó képesség és empátia: ezek a legfőbb vezetői tulajdonságok, melyek édesanyaként is elengedhetetlenek a magyarok szerint – derült ki a Yettel friss, országos, anyák napja alkalmából készített kutatásából. A mobilszolgáltató a vezetői kompetenciákat vetette össze az anyasághoz szükséges képességekkel, és az is kiderült, hogy tízből nyolc válaszadó szerint a gyereknevelés során tanult készségeket a munkavégzésben is lehet kamatoztatni.

2024. május 4. 13:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55