Aktuális trendek a kockázatkezelési piacon
A SAS és a kockázatkezelési technológiák világpiacát elemző Chartis Research közös tanulmányában pénzügyi szolgáltató cégek 410 vezetőjét kérdezte meg saját vállalatuk kockázatkezelési eljárásairól. A felmérés szerint továbbra is az adatintegráció jelenti a kockázatkezelő megoldások számára a legfőbb kihívást. A kutatás eredményeit a stockholmi SAS Forum 2007 rendezvényen, a felsővezetők és vállalatvezetők konferenciáján ismertette az üzletiintelligencia-szállító a közelmúltban.
A felmérés szerint a pénzügyi szolgáltató cégek számára a teljesítménymenedzsment szempontok ugyanolyan fontosak a kockázatkezelés során, mint a szabályozásnak (pl. Basel II, Sarbanes-Oxley stb.) való megfelelés, az ún. compliance. A pénzügyi intézetek jelentős üzleti előnyöket várnak a kockázatkezelő alkalmazások bevezetésétől, jellemzően fejlettebb teljesítménymenedzsmentet, alacsonyabb arányú tőkekihelyezést és a hitelveszteség csökkentését. Ugyanakkor a kutatásban részt vevő vállalatok csupán 26 százaléka nyilatkozott úgy, hogy jól körülhatárolt, megfelelően kommunikált kockázatkezelési stratégiával, valamint a stratégia megvalósításához szükséges akciótervvel rendelkezik. Szintén sokat mondó az az adat, mely szerint a válaszadók 25 százaléka jelenleg semmilyen kockázatkezelési stratégiával nem rendelkezik.
Továbbra is a nem megfelelő adatminőség, illetve az adatkezelés hiányosságai gátolják leginkább a kockázatkezelő rendszerek sikeres megvalósítását. A válaszadók támogatták a különböző kockázati megoldások azonos technológiai környezetben való összekapcsolását, mert ez az egész vállalatra kiterjedő, átfogó és integrált kockázatszemléletet eredményez.
A kockázattípusok közül továbbra is a hitelkockázat kezelésére költenek legtöbbet a cégek. A válaszadók 60 százaléka szerint a kockázatkezelő alkalmazások lehetővé teszik számukra, hogy az elkövetkező 2 évben átlagosan 8 százalékkal csökkentsék a közgazdaságilag szükséges tőke kihelyezését.
Ezen túlmenően, a piaci kockázat és a pénzügyi bűnözés is kulcsfontosságú tényezővé léptek elő. A piaci kockázat ismételt előtérbe kerülésének fő oka, hogy a cégek le akarják cserélni korábbi lassú, nem skálázható rendszereiket. A visszaélések elleni kezdeményezések növekvő beruházásokkal járnak a hitelezés, a hitel- és betéti kártyák, a biztosítási csalások, és a cégen belüli visszaélések területén. A biztosítási iparág is megújult érdeklődést mutat a kockázatkezelő alkalmazások iránt, ami a banki és biztosítási szektor általános közeledésének, valamint a különféle kockázatkezelő eljárások ötvözésének tudható be.
- A működési kockázatok kezelésével és a szabályozói megfeleléssel foglalkozó OpRisk & Compliance magazin idén először állította össze a compliance szoftverek rangsorát nyolc kategóriában. A működési kockázatok kezelésére szolgáló SAS OpRisk Management szoftver két kategóriában is az élen végzett: a kockázatkezelést és szabályozói megfelelést támogató megoldások, illetve a szabályozói jelentéskészítő alkalmazások közt bizonyult a legjobbnak. A rangsort 200 meghatározó vállalatvezető válaszai alapján állította össze a magazin – a megkérdezettek kategóriánként a legjobb 5 megoldást nevezték meg.
A SAS OpRisk alkalmazás a teljeskörű kockázatkezelést lehetővé tevő SAS Risk Intelligence csomag része. Jelenleg világszerte több mint 200 pénzügyi szolgáltató vállalat használja a SAS megoldását a hitelkockázat és a működési kockázat kezelésére, például a HypoVereinsbank (Németország), Raiffeisen Zentralbank (Ausztria), Volkskreditbank AG (Austria) és a Bankdata (Dánia).
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.
Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG
A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.
A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt
A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.
Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai
A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.