Fantáziadús vezetőket keresünk: Új lehetőségek a mesterséges intelligenciától
Az egyik legtöbbet feltett kérdés manapság az, hogyan lehet üzleti áttörést elérni generatív mesterséges intelligenciával anélkül, hogy a technológia előnyeit háttérbe szorítanák a vele járó kockázatok? A Deloitte Tech Trends 2024-es tanulmánya erre keresi a választ és megállapítja: helyesen alkalmazva a generatív mesterséges intelligencia nem váltja ki az emberi kreativitást, hanem még jobban felértékeli azt.
Napjaink egyik legizgalmasabb technológiai trendje a generatív mesterséges intelligencia, amely képes újszerű, valósághű tartalmakat létrehozni. A háttérben dolgozó nagy nyelvi modellek hasonlítanak az előző évtizedben fejlesztett mélytanuló algoritmusokhoz, és míg technológiai szempontból nem jelentenek hatalmas áttörést, az üzleti életben valódi forradalmat indított a generatív AI megjelenése. A vállalatvezetők 80%-a gondolja úgy, hogy ezek a megoldások hatékonyabbá teszik az üzleti folyamataikat és 55% már jelenleg is teszteli őket. A sikeres bevezetéshez azonban stratégiai, technológiai és etikai kihívásokat is le kell győzni, állapítja meg a Deloitte Tech Trends 2024 kiadványa.
Tanuljunk meg járni, mielőtt repülnénk
A vezetőkre egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy felgyorsítsák a generatív mesterséges intelligencia bevezetését, és versenytársaik előtt maradjanak. Nem kifizetődő azonban a technológiát bármelyik folyamatba csak azért beépíteni, mert jelenleg ez a legdivatosabb. Érdemes egy evolúciós megközelítést alkalmazni ahelyett, hogy egyből szárnyakat növesztenénk.
„Fontos, hogy az első projekteket megfontoltan válasszuk ki és kis lépésekben haladjunk. A kezdeti fázis jelentős időráfordítást és kísérletezést igényel, ezért célszerű a legnagyobb hasznot ígérő ötletekkel kezdeni, amelyek megtérülése még így is biztosított marad. Miután bizonyítottuk a megoldás értékét, a skálázáshoz már elengedhetetlen lesz egy átgondolt AI irányítási keretrendszer megléte, amely rögzíti a vállalat mesterséges intelligencia felhasználáshoz kapcsolódó vízióját, valamint azonosítja a kockázatokat és az elérendő célokat” – mondta Rusznyák András, a Deloitte Magyarország Technológiai Tanácsadás üzletágának menedzsere.
Vegyünk példaként egy webshopot, amin generatív MI segítségével hozhatjuk létre a termék leírásokat. Első lépésben egy, a termékmenedzserek számára elérhető eszközt vezetünk be, aminek a kimenetét ők ellenőrzik. Ha már kialakult a bizalom, akkor akár a termékek leírásait automatikusan frissíthetjük a vásárlói értékelésekből vett előnyökkel vagy bevezethetünk egy termék ajánló chatbotot.
Szilárd technológiai alapokra van szükség
A generatív MI a korábbi modellek fejlettebb és nagyobb változata, ez pedig azzal jár, hogy több adatot igényel. Az adatok üzemanyagként hajtják az MI motorját, és ezek minőségén múlik, hogy meddig jutunk el az úton. Ezért egyetlen bevezetési projekt sem lehet sikeres szilárd technológiai alapok nélkül.
Pontos és a cég számára versenyelőnyt biztosító megoldáshoz nagy mennyiségű, tiszta és megbízható, saját adat hozzáadására van szükség, ebből képes a generatív MI üzleti értéket teremteni. Az adatok biztosítása mellett figyelni kell a bevezetendő megoldások fenntarthatóságára, az új információbiztonsági követelményekre, illetve arra is, hogy az előállított eredmények könnyen elérhetőek legyenek a felhasználók számára. Az üzenet egyértelmű: ne vakítson el minket a generatív MI annyira, hogy elhanyagoljuk a technológiai alapok megszilárdítását.
A webshop példájánál maradva ez azt jelenti, hogy a termékek adatai egy helyen, könnyen elérhetően álljanak rendelkezésre és ne legyenek bennük hibák. Ha automatikus frissítést vagy termékajánló asszisztenst is szeretnénk, akkor a weboldalt működtető keretrendszerrel biztosítanunk kell az integrációt és adott esetben a valós idejű adatáramlást is.
Generatív emberi intelligencia
Új üzleti modellek hiányában jelenleg sok cégvezetőnek egy cél jut eszébe a generatív MI említésére: költségcsökkentés. Ez nem új gondolat, a vállalatok évek óta kísérleteznek a mesterséges intelligenciát automatizálásra és ezáltal a munkaerő igény csökkentésére használni.
„Érthető a félelem, hogy ez a technológia rövid időn belül csökkenti a szellemi munkaerő iránti keresletet. A generatív MI valódi ereje azonban abban rejlik, hogy megsokszorozza a kreativitásunkat, ehhez pedig szüksége van arra a szikrára, ami a kreatív folyamatot elindítja. A középszerű ötletekből csak középszerű megoldásokat hoz létre. A siker kulcsa tehát nem a hatékonyság vagy az alacsony költség, hanem az, hogy ki teszi fel a legjobb kérdést. Ehhez pedig szükség lesz a vállalatok lelkét adó emberekre és még inkább a jövőképet adó vezetőkre.” – mondta Rusznyák András.
Kapcsolódó cikkek
- Mesterséges intelligencia tökéletes magyarsággal?
- Magyarországon is megérkezik a boltokba a Samsung Galaxy S24 széria
- Kyndryl: Itt az ideje az átfogó digitalizációnak az egészségügyben
- Elkészült az MI-készségek fejlesztésére fókuszáló európai stratégia
- Ha megismerjük az AI-t, kevésbé tartunk tőle
- Már szinte minden bevásárlásnál használjuk az AI-t – de lehet, nem is tudunk róla
- Egészségügyi siker: A világ legjobbjai közé került a magyar MI műhely
- A Kingston Technology és iparági partner szakértőinek előrejelzései az idei évre
- Lépj be az AI mobilok korszakába a Samsung Galaxy S24 szériával!
- Ki jegyzetel a megbeszélésen? Az MI, ami már magyarul is tud
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.