Késleltetéssel és támogatással védené az EU az elektromos autóipart
Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy hosszabbítsák meg három évvel az elektromos járművekre vonatkozó új Brexit-vámok bevezetését, továbbá egyidejűleg hozzanak létre egy hárommillió eurós támogatási csomagot az Európai Unió akkumulátoriparáért.
A javaslat benyújtásáról a Bizottság alelnöke, Maroš Šefčovič számolt be. Hangsúlyozta továbbá, hogy a döntés az európai ipari érdekek védelméből született, elutasítva azt az elképzelést, miszerint a változtatás a briteknek szóló szívesség lenne. A tervezett hároméves késleltetést a brit és az európai autóipar is sürgeti, mivel a Brexit utáni kereskedelmi megállapodás értelmében 2024. január 1-jétől 10 százalékos vámok lépnének életbe az angol csatornán keresztüli kereskedelem során az elektromos járművek esetében. Habár a Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodás vámmentes kereskedelmet ír elő az Egyesült Királyság és az EU között, a vámmentesség kizárólag az ezen országokban előállított árukra vonatkozik.
Az elektromos járművek származási szabályai azt jelentik, hogy a változtatás nélkül a kínai gyártmányú akkumulátorral szerelt elektromos járműveket vámok terhelték volna. A hároméves haladék lehetőséget ad az EU és az Egyesült Királyság akkumulátoriparának termelésfokozására, továbbá az európai autóipar versenyképességének megőrzésére a világpiacon. Az elektromos járművek akkumulátorainak globális piacát jelenleg a kínai gyártmányú termékek uralják, a lítium-ion akkumulátorok előállításának mintegy 70 százalékátért felel az ázsiai ország. A Bizottság azzal is tervez, hogy bevezet egy „zárolási mechanizmust”, amely megakadályozza a Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodást érintő további késleltetések bevezetését 2032 előtt.
A helyi gyártású akkumulátorok kulcsfontosságú szerepe
A hároméves haladékot szorgalmazó brit és európai autóipar közös célja, hogy helyben gyártott akkumulátorokat használjanak a jövőben, és a késleltetés időt ad az EU és az Egyesült Királyság akkumulátoriparának a termelésnövelésére.
A brit kormány egyetért a Bizottság javaslatával, hangsúlyozva a közös törekvést a hazai elektromos járműgyártás és akkumulátor-beszállító láncok növelése iránt. Az elektromos járműipar szereplői, köztük az Autógyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) és az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is támogatja a javaslatot, felismerve annak létfontosságát az iparág versenyképessége és az európai akkumulátor-értéklánc jóléte szempontjából.
A MAGE a hazai járműipari szereplők érdekeit képviseli
A Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) üdvözli és teljes mértékig támogatja az Európai Bizottság javaslatát. A szervezet a hazai autógyártók és beszállítók érdekeit is szem előtt tartva, már régóta szorgalmazza a szigorúbb származási szabályok 2026. december 31-ig, három évvel történő egyszeri elhalasztását. A sikeres elektromos átállás érdekében a MAGE a kormányzattal is rendszeresen kommunikál, hogy az megfelelő támogatást biztosítson a vállalatoknak az átmenetben. Amennyiben az Európai Tanács elfogadja a bizottsági javaslatot, az nem csupán a MAGE és tagvállalatai, de az egész európai autóipar számára egy jelentős mérföldkőnek számít az elektromos mobilitás fejlesztésében a kontinensen.
Kapcsolódó cikkek
- Allianz: 10-ből 6 elektromos autó céges
- Európában az autóipar jövője az elektromobilitás
- E-versenyautókkal és a norelem támogatásával ügyesednek a fiatal tervezők
- Hatmilliónál is több e-autót adtak el az első félévben – de mi lesz a töltéssel?
- Az OMV 28 ultragyors e-autós töltőpontból álló hálózat kiépítésébe kezdett Magyarországon
- Kezdődik a 800.000 akkumulátor szakember európai képzése
- A hazai autóipar megkerülhetetlen tényezőjévé válna a MAGE
- Elektromos autókra is optimalizálta teljes gumiabroncs-termékpalettáját a Continental
- Megéri-e az elektromos autózás?
- Fidelity: Nyernek az elektromos autók?
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője
A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.
A világ tíz legnagyobb e-jármű-gyártója a Continental gumiabroncsaira támaszkodott 2023-ban
A Continental a tavalyi évben először szállított gumiabroncsokat a világ tíz legnagyobb volumenű, teljesen elektromos járműveket gyártó vállalatának. Az előző évben ez a szám tízből kilenc volt. Az ázsiai-csendes-óceáni térségben (APAC) a prémium gumiabroncsgyártó első ízben látja el az első öt legnagyobb volumenű elektromos járműgyártót elsőszerelésű autógumikkal. Európában, a Közel-Keleten és Afrikában (EMEA), valamint az amerikai kontinensen a vállalat emellett meg tudta tartani erős pozícióját: az öt legnagyobb volumenű gyártó továbbra is a Continental abroncsokban bízik.
Nagy hatótáv, nagy lehetőségek
A GreenGo, Budapest máig egyetlen teljesen elektromos autómegosztója olyan, nagy hatótávú autókkal bővítette flottáját, amik még egy lépéssel közelebb visznek ahhoz, hogy búcsút mondhassunk a saját autónak.
Stratégiai partnerséget kötött a Continental a DeepDrive-val
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű DeepDrive-val az elektromos járművekhez szükséges alapvető technológiák továbbfejlesztése érdekében.
Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől
Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.
A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.