SAP-vel pörgetik fel a körforgásos gazdaságot is

forrás: Prím Online, 2023. június 9. 20:01

2023 júliusától teljesen átalakul a magyarországi hulladékgazdálkodási rendszer. A MOL illetékes leányvállalata az SAP rendszerét választotta a komplex szervezési, irányítási és elszámolási feladatok informatikai támogatására.

Nemcsak a lakossági kommunális szemét, hanem a szétválogatható és újrahasznosítható hulladékok, valamint a vállalati ügyfelek melléktermékeinek elszállítására és kezelésére is kiterjed az a koncesszió, amelyet tavaly nyert el a MOL Nyrt.

 

A koncesszió újragondolásának eredeti társadalmi küldetésével egybeesik a hulladékgazdálkodási rendszer digitalizációs támogatásának célja: minél kevesebb szemét kerüljön passzív lerakókba, illetve a lehető legtöbb anyag jusson el újrafeldolgozásba és újraértékesítésbe, ezáltal kerüljünk közelebb a körforgásos gazdaság megvalósulásához.

 

Az informatikai háttér meghatározó része az egész folyamatnak: jelen van a szállítások diszpécseri szolgáltatásától, a gyűjtőtartályokon át egészen a gépi szétválogatást végző berendezések programozásáig. Míg korábban széttöredezett, alacsonyabb színvonalú IT rendszerek álltak csak a hulladékszállítást és feldolgozást végző vállalatok rendelkezésére, mostantól a MOL kezelésében ez is meg fog változni. „Az informatika már nem egy olyan háttérrendszer, amire kényszerből kell áldozni, hanem kifejezetten az értékteremtés eszköze. Ezzel a hozzáállással építettük fel a vonatkozó informatikai stratégiát, és ehhez választottuk az SAP-t beszállító partnernek” – meséli Veres Jenő, a MOL Csoport körforgásos gazdasági területért felelős szenior IT szakértője.

 

A felhasználók, azaz a lakosság és a cégek is azt fogják tapasztalni, hogy a korábbi, több mint két tucat regionális szolgáltató helyett integrált, országosan egységes rendszer lép majd életbe, amely a nagyfokú automatizáltságnak és a korszerű informatikai támogatásnak köszönhetően kevert hulladékot is képes lesz szétválogatni és újrafeldolgozni. Sokkal rugalmasabb is lesz, hiszen akár a díjak, akár pedig a szolgáltatások tekintetében egy korszerűbb, a fenntarthatóságot szem előtt tartó rendszerrel fognak megismerkedni az ügyfelek. Az új megoldás jelentőségét jól jellemzik a várható volumenek irányadó számai: országosan megközelítőleg 5,5 millió ügyfél évi körülbelül 16-18 millió számláját kell kezelni.

 

„Egy ilyen volumenű közüzemi fejlesztés nekünk is megbecsült és értékes referencia. Nem csak a bevont erőforrások és az alkalmazott technológiák és eljárások tekintetében, hanem a társadalmi hasznossága okán is” – vélekedik Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója.

 

Az SAP megoldás bevezetése során a Onespire Zrt. felelt a komplex projekt teljeskörű és sikeres leszállításáért. A magyar tulajdonú cég több mint tízéves tapasztalattal rendelkezik jelentős méretű, hazai és külföldi piacvezető nagyvállalatok számára végzett közüzemi és egyéb ipari célú SAP rendszerek bevezetése terén.

 

A MOL több különböző területen használ már évtizedek óta SAP szoftvereket, így volt elképzelésük a feleknek, hogy mit várhatnak el egymástól, hiszen a digitalizáció támogatásában az SAP megoldásai korábban is hatékonyabbá tették a nagyvállalat működését, amely az iparág más szereplőire is pozitív hatással volt. Ugyanakkor újdonság, hogy ebben a projektben a RISE with SAP termék és szolgáltatás csomag keretein belül kezelték a fejlesztést, amelynek előnyei leginkább a felhő alapon történő működésben, továbbá a skálázhatóság és a rugalmasság terén mutatkoznak meg.

 

A mind földrajzi, mind funkcionális értelemben több lépésben kiépítendő IT-struktúrához ideális ez a megoldás. „Ennek köszönhetően a projekt során azt tapasztaltuk, hogy a felmerülő ügyféligényekre hatékonyan és teljeskörűen tudtunk reagálni, ami számunkra az egyik legfontosabb hozzáadott érték”, nyilatkozta Papp Bertalan, a Onespire Zrt. partnere. Ezt a RISE with SAP csomag az éles használat során is messzemenően elősegíti.

 

Az új rendszer bevezetése során plusz kihívásként merült fel, hogy számos ponton az állami szabályozás még tisztázatlan volt, – többek között a hulladéktörvény is időközben állt csak össze –, így olyan megoldást kellett kiépíteni, amelyet a végleges elvárásokhoz lehetett igazítani. A projekt kezdetétől a 2023. júliusi éles indulásig 21 hónap telik el, azonban néhány ponton a mai napig fennáll a változtatás lehetősége.

 

Ennek a kezeléséhez is ideális volt az implementáció során alkalmazott MVP megközelítés. Az MVP – azaz a minimum viable product – módszertan lényege, hogy az egyes mérföldkövek elérésénél az üzleti igényeket még éppen kielégítő célokat tűznek ki a fejlesztők, amelynek során prioritást élvez az, hogy ami elkészült, az megbízhatóan működjön alapszinten. Ez lehetővé teszi a következő mérföldkő irányába a kitűzött határidőn belüli továbblépés lehetőségét, egyúttal persze teret adva azzal párhuzamosan a további fejlesztéseknek és az elért eredmények megerősítésének. A júliusi indulást követően még hónapokon át folyik majd további rendszerelemeken a munka, így idővel a háttér megoldásokon túl az egyedi létesítmények üzemeltetése és a feldolgozott végtermékek értékesítése is teljeskörűen SAP- alapokra kerül.

Kulcsszavak: SAP MOL Csoport informatika

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09