Már toronymagasan előzik a zenei CD-k a bakelitlemezeket a Vaterán
Míg négy évvel ezelőtt a “bakelitek” voltak a legkelendőbb használt fizikai zenei kiadványok az online piactéren, a 2022-es számok a zenei CD-k előretörését mutatják, mára toronymagasan ez a legnépszerűbb zenei formátum a Vaterán. Mindez teljesen ellentétes a globális trendekkel, amelyek épp a CD hanyatlását, és a vinyles kiadványok forgalmának növekedését mutatják. A Vaterán 2019-hez képest 60 százalékkal, 2021-hez képest pedig durván hatezerrel több, mintegy 36 ezer zenei CD-vel kapcsolatos tranzakció valósult meg, vinylből viszont 42 százalékkal kevesebb.
2023. március 22. Tovább erősödött a Vaterán a zenei CD-k népszerűsége, pedig 2019-ben és 2020-ban még vinyllemezekből fogyott több a piactéren, a kompaktlemezek 2021 óta lettek újra népszerűbbek. 2022-ben tovább erősödött a CD-k előnye: tavaly több mint 36 ezer darab műsoros CD tranzakció valósult meg a Vaterán, míg vinylből 42 százalékkal kevesebb talált gazdára a platformon.
Az egykor népszerű formátumnak számító magnókazetták eladásai 2021-ben voltak a csúcson a Vateránál, tavaly viszont az eladásuk visszaesett a megszokott szintre. A kazetták esetében érdekes trend, hogy nem csak a műsoros, de a jó minőségű üres, vagy nem gyári felvételeket tartalmazó szalagok is népszerűek a rögzítéshez nyersanyag-utánpótlást kereső hifisták körében.
Egyre több használt CD-t vesznek a Vaterán egyre több pénzért
A fenti értékesítési számokból is jól látszik, a CD-k reneszánsza nem múló hóbort, hiszen míg a vinylek eladásai 2020, az első pandémiás év óta csökkentek, a kompaktlemezeké azóta is stabilan emelkedik, az előző évhez képest is több mint ötezer darabos növekedést érve el. Nem csak a CD-k eladott darabszáma, de az eladásukból származó bevételek is jócskán emelkedtek a Vaterán: míg 2019-ben éves szinten 36 millió forint körüli összeget generáltak, 2022-ben már több mint 80 millió forintosat, ami 120 százalékos növekedés.
A CD-k újra felfedezése mögött valószínűleg az állhat, hogy még a népszerű streaming zeneszolgáltatásokon is sokszor foghíjasak az előadói életművek, sokszor elérhetetlen egy-egy régebbi, népszerű album, amelyet használt CD-n viszont olcsón be lehet szerezni. Ráadásul a vinyllel ellentétben a kompaktlemezt egyszerűen lehet hallgatni a legtöbb autóban is, és a kisebb méretű lemezeket is könnyebb tárolni, mobilizálni.
Globálisan inkább hanyatlik a CD, és a vinyl növekszik
Bár a Vaterán csökkent a népszerűsége, tavaly még így is több mint 20 ezer tranzakció valósult meg a vinylek kategóriájában, az eladott lemezek 66 millió forint körüli éves forgalma pedig csupán 18 százalékkal maradt el a CD-kétől.
Bár a MAHASZ éves statisztikái szerint 2022-ben az új kiadású zenei CD-k eladása közel 45 százalékkal csökkent, még mindig 431 ezer darab lemez talált gazdára. Az új, műsoros vinylekből 219 ezer darabot vásároltak tavaly itthon, ami csupán elhanyagolható csökkenést mutat 2021-hez képest - tehát még korai lenne temetni bármelyik formátumot is.
Az amerikai lemezkiadókat tömörítő RIAA friss jelentése szerint is érdekesen alakul a fizikai hordozón kiadott zenék piaca: 1987 óta 2022-ben fordult elő újra, hogy a bakelitlemezek forgalma meghaladta a CD-két. Az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) legfrissebb éves beszámolója is a CD minimális hanyatlása mellett - a vinylnek köszönhetően - 4%-os bevételemelkedést mutat a fizikai hanghordozókat illetően. A MAHASZ hazai statisztikája hasonló: a fizikai eladások értéke 6%-kal növekedett (1,6-ról 1,7 milliárd forintra), főként azért, mert bár a vinylen kiadott zenék darabszáma stagnál, ezek eladásának értéke növekszik.
Ezek a lemezek keltek el a tavaly a legdrágábban a Vaterán
2022-ben a legmagasabb áron nem vinyl, hanem CD-s lemezgyűjtemény talált gazdára: a Bikini együttes, D. Nagy Lajos énekessel felvett diszkográfiájáért 450 ezer forintot adott meg egy felhasználó. Egy másik vaterázó egy vegyes zenei stílusú maxi-single CD-gyűjteményért adott 400 ezer forintot, míg a Pink Floyd 1987 és 2019 között kiadott albumai 125 ezer forintot értek meg egy vásárlónak. A tavaly legdrágábban eladott CD-k között található még Zoltán Erika-gyűjtemény (120 ezer forint), egy Groovehouse dupla CD-s csomag (120 ezer forint), illetve az Omega együttes tizenhárom lemezes antológiája (101 ezer forint).
A 2022-ben legdrágábban elkelt vinyl ugyancsak az Omega Testamentum albumának gyűjtői kiadása, ami 200 ezer forintot ért meg valakinek, de 150 ezret fizettek négy olyan Ákos, illetve Bonanza Banzai albumért, amelyet a tagok mindegyike dedikált. 124 ezer forintért kelt el az Animal Cannibals több, bakeliten kiadott lemeze egy csomagban, és a nagy értékben elkelt tételek között szerepelt egy 520 darabos vinylgyűjtemény is, ami összesen 120 ezer forintért (tehát nagyjából 230 forintos darabáron) talált vevőre.
2023. március 24-éig különleges zenei relikviákra – két darab, huszonkét ismert hazai zenész által dedikált Epiphone elektromos gitárra – licitálhatnak a vaterázók az év eleje óta Hajnóczy Soma kétszeres világbajnok bűvész által vezetett 100 Ft-ból házat veszek nevű jótékonysági projekt aktuális fordulójában. A projekt célja, hogy Hajnóczy Soma egyre nagyobb értékű vaterás liciteken keresztül annyi pénzt gyűjtsön össze, amelyből egy rászoruló család számára egy házat vásárolhat.
Kapcsolódó cikkek
- Közel tízezer használt termék talált új gazdára a Vatera Green Fridayen
- Idén Green Fridayt rendez a Vatera
- Magyarországra is megérkezett a késleltetett fizetési lehetőséget biztosító online piactér
- A Vaterán éli reneszánszát a szódásüveg, a gombfoci és a képeslap is
- Meglepő, de a Vaterán emelkednek a zenei CD-k eladásai
- Vásárlási kisokos a Vaterától
- A modern, online piactér jellemzői
- Közel félmillióan böngészték a Barátok közt ikonikus tárgyait a Vaterán
- Már több mint egymilliárd hirdetést adtak fel a Vaterán
- Új európai online piactér indult
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bemutatja a BRAVIA Theatre vadonatúj otthoni audio termékcsaládját
A Sony megújítja BRAVIA márkáját, hogy gazdagítsa az otthoni filmnézést és moziélményt. A streaming szolgáltatások elterjedésével egyre népszerűbbé vált a kényelmes otthoni filmnézés. A Sony széles termékválasztékát, például a digitális mozifilmes kamerákat, professzionális monitorokat és professzionális fejhallgatókat a filmgyártás szakemberei széles körben használják, így a vállalat mélyre hatóan ismeri a moziipart, valamint a filmkészítők és tartalomkészítők törekvéseit.
Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel
Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.
Jövőbe mutató adatvizualizációs megoldások az SAP és az IFUA Horváth versenyén
Kihirdették az SAP Hungary és az IFUA Horváth adatvizualizációs versenyének nyerteseit. Ötven csapat mérte össze tudását az egyetemi és vállalati szférából. A versenyzőknek az SAP új döntéstámogató eszköze, az SAP Analytics Cloud (SAC) segítségével kellett a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által biztosított adatokból látványos és lényeges összefüggéseket bemutató adatelemzéseket készíteniük és prezentálniuk.
Facility managementben erősít az ICON
Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.