A valóságshow-k valóságát tanulmányozta az NMHH új kiadványa

forrás: Prím Online, 2022. október 16. 12:50

A VV10 – Egy valóságshow valósága címmel jelent meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatudományi Intézetének új kiadványa. Szadai Károly szerkesztésében készült tanulmánykötet azt elemezte, hogy a valóságshow-k és az azzal rokon hibrid műfajok népszerűség 20 év alatt mennyit változott. Talán nem is olyan meglepő, hogy a legnépszerűbb televíziós műsorok még napjainkban is azok, amelyek a mindennapi élettel, a hétköznapok világával, a „valósággal” foglalkoznak.

A klasszikus hír és infotainment műsorok mellett a délutáni és az esti műsorsávban már szinte megkerülhetetlenné váltak a különböző realityk és doku-realityk vagy az ugyancsak a valóság és a hétköznapi élet világából építkező tehetségkutató műsorok. Az Egy valóságshow valósága című kötet öt különböző nézőpontból vizsgálja a valóságshow-kat, illetve annak magyarországi formátumát. Az aktualitása ma is megvan, hiszen hamarosan indul a ValóVilág 11. évada.

 

Megjelent a multimediális jelleg

„Sok változást vehetünk észre a kezdetektől. Az egyik legszembetűnőbb, hogy ma már multimediális, multiscreen jellege van a ValóVilágnak. Kezdetben a műsor egy lineáris televíziós adás volt. Ma már az epizódok visszanézhetőek online, készülnek kizárólag webes tartalmak, elsősorban a különböző közösségimédia-felületekre optimalizálva, sőt telefonos applikáció van hozzá, amivel a nézők érdemben is bele tudnak szólni a műsor alakulásába, véleményt nyilváníthatnak róla” – mondta Szadai Károly a kötet szerkesztője.

 

Az NMHH Médiatanácsának tagja kiemelte, hogy a Médiatanács feladatai közé tartozik, hogy ne csak szabályozói oldalról, hanem médiatudományi szempontból közelítsenek olyan médiatartalmakhoz, melyeket nagy érdeklődés övez, vitákat vált ki.

 

„A szabályzói, hatósági feladatokon túl szeretnénk a nézőknek segítséget nyújtani a médiatartalmak mélyebb üzeneteinek dekódolásában. Mindannyian tanúi vagyunk annak, ahogy a média világa folyamatosan változik, ezzel nemcsak a hatóságnak, de a nézőknek is érdemes lépést tartani. Egy olyan műsor, ami ismert, nézett és sok vitát váltott ki, alkalmas arra, hogy górcső alá vegyük. Ebben a kötetben főleg az értékviszonyokat tükröző kérdéseket vizsgáltuk, így megnéztük azt is, hogy a műsor milyen mintákat közvetít a kiskorúak, gyermekek számára” – tette hozzá Szadai Károly.

 

Válaszkeresés fontos társadalmi kérdésekre is

A kötetben szereplő első tanulmány Valóságshow-k a jog tükrében címmel abból a megállapításból indul ki, hogy a reality műsorok magyarországi megjelenése óta eltelt 20 év joggyakorlati tapasztalatai megfelelő alapot szolgáltatnak a műfajra vonatkozó szabályozás, valamint a konkrét műsorok jogi megítélésének áttekintésére. A második írás a Nielsen Közönségmérés adataira támaszkodva, a tanulmány a ValóVilág szériáinak és kísérő műsorainak nézettségi adatait tekinti át 2002 és 2021 között. A harmadik tanulmány Jöttek, láttak… úgy maradtak – A ValóVilág powered by Big Brother 10 című műsorszám és a BeleValóVilág médiaszövegeinek elemzése című írás a VV10 és kísérő műsorának elemzésével foglalkozik. Kitér továbbá a televízió kulturális szerepének értelmezésére, a nézettségi adatok és az etikai problémák ismertetése mellett érinti az elmúlt évtizedek sztárkutatásait is. A gyűjteményben szereplő negyedik tanulmány elsősorban arra kereste a választ, hogy a valóságshow-kkal kapcsolatban milyen pozitív vagy negatív vélemények fogalmazódnak meg a nézők körében. Az ötödik tanulmány célja a férfi és a női szereplők karakterének mélyelemzése, a műsorban látható viselkedésjegyek, viselkedésminták nemek szerinti feltérképezése volt.

 

A Médiatudományi Könyvtár sorozat eddig megjelent kötetei között találunk olyat, ami a modern szerzői jogról, az építészet, a fotóművészet és az alkalmazott művészetek jogi szabályozásáról vagy éppen a média gazdaságtanáról szólt. A VV10 – Egy valóságshow valósága című kiadvány a Médiatudományi Könyvtár 45. kötete.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Újfajta trendek az irodában

A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.

2024. május 17. 11:33

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Érkeznek az Arctis Nova termékcsalád legújabb tagjai

A SteelSeries, az úttörő Arctis Nova headsetsorozat megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, és a gaming- és esport-perifériák világelső gyártója kibővítette az Arctis Nova termékcsaládot az Arctis Nova 5 sorozatú headsetek és a Nova 5 Companion App bevezetésével.

2024. május 16. 18:01

Ezekkel a gumikkal télen is biztosan célba ér a fuvar!

A Bridgestone, a prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások globális vezetője bejelentette új prémium téli gumiabroncsát kisteherautók számára. A Bridgestone a Duravis Van Winter ENLITEN-nel a kisteherautó-flották tulajdonosait támogatja a mindennapi téli felhasználás közben, amellett, hogy segít csökkenteni a teljes tulajdonosi költségüket (azt, hogy a termék a teljes élettartama alatt mennyibe kerül a vállalkozásnak).

2024. május 16. 16:22

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38