A vásárlók ötöde egyáltalán nem foglalkozik a biztonsági kérdésekkel

forrás: Prím Online, 2022. július 10. 09:59

A magyarok közel negyede hatnál is több elosztót használ otthonában, mintegy ötödük pedig soha nem ellenőrzi vásárlás előtt, hogy mennyire biztonságosak ezek a termékek – derül ki a Schneider Electric online kutatásából. A felmérés alapján az elektronikai kisberendezések esetében a műszaki paraméterek és a teljesítmény a legfontosabb szempontok a fogyasztók számára, és a túlnyomó többség tisztában van azzal, hogy kapható már olyan elosztó, ami túlfeszültség elleni védelmet is tartalmaz.

Bár a legbiztonságosabb megoldás az, ha közvetlenül a fali dugaljba csatlakoztatjuk elektronikai eszközeinket, a Schneider Electric felmérésének egyik legfontosabb tanulsága az, hogy a magyarok rengeteg elosztót használnak otthonaikban. A válaszadók közül a legtöbben – 43 százalék – 4-6 ilyen berendezést helyezett el lakásában, de a megkérdezettek közel negyede még 6-nál is több elosztót vet be otthon. Alig több mint 4 százalék azok aránya, akik csak alkalmanként használnak egy-egy ilyen eszközt, vagy egyáltalán nem élnek ezzel a lehetőséggel. 

 

 

Az ár mindegy, csak a teljesítmény legyen jó

A kutatásból az is kiderült, hogy az ár messze nem a legfontosabb szempont, amikor valamilyen elektronikai kisberendezést – elosztó, hosszabbító, elektromos kábelt – vásárolunk. A felmérés során a megkérdezettek mindössze 13,6 százaléka jelezte, hogy az ár alapján dönt ilyenkor, 13 százalék számára pedig a márka, illetve a származási hely a döntő tényező. A legtöbben, a válaszadók 39,1 százaléka az egyéb műszaki paraméterek, egy elosztó esetében például a dugaljak száma alapján dönti el, hogy milyen terméket vásárol. Szintén sokaknak fontos a teljesítmény, ezt 34,3 százalék jelölte meg elsődleges szempontként ilyen termék vásárlása során.



 

Azt, hogy az ár mennyire nincs a döntő tényezők között elektronikai kisberendezés vásárlása során, jól mutatják azok a válaszok, amelyeket arra a kérdésre adtak, hogy mennyit fizetnének egy 3 dugaljas elosztóért. Nagyon sokan, a válaszadók negyede úgy nyilatkozott, hogy amikor ilyen terméket vásárol, számára az ár nem döntő tényező, így ez egyáltalán nem releváns kérdés számára. A legtöbben, a megkérdezettek 31,3 százaléka egyébként 1500-2500 forint közötti összeget áldozna egy ilyen termékre, és majdnem 19 százalék jelezte azt, hogy akár 2500-4000 forintot is kiadna érte. 





 

Biztonsági kérdések

Bár viszonylag tudatosak a hazai fogyasztók az elektronikai kisberendezések vásárlása során a biztonságot érintő kérdésekben, azért van még bőven tennivaló ezen a területen az edukáció kapcsán. A Schneider Electric kutatásában megkérdezettek 52,5 százaléka mindig megnézi vásárlás előtt, hogy átment-e tűzveszélyességi tesztelésen a kinézett elosztó, hosszabbító, vagy elektromos kábel. A válaszadók 28,1 százaléka jelezte, hogy néha ugyan eszébe jut ezt ellenőrizni, de korántsem ez az elsődleges szempont a választásnál. Ami viszont aggodalomra adhat okot, hogy a megkérdezettek közel ötödének eszébe sem jutott, hogy utánanézzen, biztonsági szempontból mi a helyzet a kiválasztott termékkel. 

 

Szerencsére a felmérésben résztvevők túlnyomó többségének ezidáig nem kellett szembesülnie komoly károkkal amiatt, hogy zárlatos lett valamilyen elektronikai kisberendezése, például hosszabbítója, töltőkábele. A válaszadók háromnegyede még csak olyan helyzetbe sem került soha, amikor zárlatos lett egy eszköze. 22,8 százalékuk viszont tapasztalt már zárlatot több készülékénél is, és az ezzel járó szikrázást, de elektromos tüzet ez nem okozott. A felmérésben résztvevők mindössze 1,6 százaléka jelezte, hogy történt már elektronikai eszköz okozta tűz otthonában.

 

A tölthető belső energiaforrással rendelkező elektronikai készülékek (laptop, okostelefon, akkumulátoros barkácsgép, szépségápolási eszköz) töltése kapcsán meglehetősen tudatosan járnak el a magyarok: a megkérdezettek 63,6 százaléka mindig csak addig tölti ezeket a termékeket, amíg fel nem töltődnek és folyamatosan ellenőrzi állapotukat. A válaszadók valamivel több mint ötöde ugyanakkor már nem ellenőrzi külön, hogy feltöltődtek-e, hanem csak akkor veszi le töltőről az eszközt, amikor éppen eszébe jut, 13,6 százalék pedig azt jelezte, hogy előfordult már, hogy úgy ment el otthonról, hogy töltőn hagyott valamilyen készüléket.

 

Ha nem kerülhető el az elosztók használata, akkor érdemes olyan berendezést választani, amelybe túlfeszültség elleni védelmet is beépítettek, hiszen ez a megoldás segíthet az elektronikai eszközök által okozott tűzesetek megelőzésében. Jó hír ennek kapcsán, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége, 84,1 százaléka hallott már arról, hogy léteznek ilyen eszközök. 

 

„A felmérésünk eredményei azt mutatják, hogy feltűnően sok elosztót használnak otthonaikban a magyarok, ami biztonsági szempontból korántsem a legjobb megoldás. Ráadásul folyamatosan nő az általunk használt elektronikai eszközök száma, elég csak arra gondolni, hogy ma már több tévé, számítógép és okostelefon is található a legtöbb háztartásban. Ezek elosztókon keresztüli csatlakoztatása az elektromos hálózathoz növeli a biztonsági kockázatokat, a rendszer túlterhelését, de zárlatot is okozhat. Éppen ezért, ha nem tudjuk kiváltani az elosztók használatát, célszerű olyan terméket választani, ami rendelkezik beépített túlfeszültség elleni védelemmel” – hangsúlyozta Gendúr István, a Schneider Electric Secure Power üzletágának értékesítési vezetője.

 

A kutatásról:

A Schneider Electric online kutatása 2022 májusában zajlott, a kérdőívet összesen 718-an töltötték ki.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Mennyire vannak biztonságban a jelszóval védett adataink?

Manapság egyre több és egyre nagyobb volumenűek az adatlopások, ráadásul az adatszivárgások egyre többe is kerülnek a szervezetek számára. A technológiai újításoknak köszönhetően a kibertámadások napról napra kifinomultabbak, és a legerősebb jelszót is feltörik. Ennek ellenére továbbra is ez a vállalatok által leggyakrabban használt biztonsági módszer világszerte.

2024. május 3. 09:54

A Seco honlapja az ügyfelek kezébe adja a hatékonyság erejét

A Seco weboldala új, úttörő funkcióval bővül, amely segítségével az ügyfelek azonnal összehasonlíthatják a rendelkezésre álló lapkákat, így gyorsan megtalálhatják és megrendelhetik a jelenlegi szerszámaiknak megfelelő, illetve az azoknál akár kiválóbb cseretermékeket a Seco kínálatából.

2024. május 2. 19:14

Magyar klíma-körkép: a többség klíma nélkül várja a kánikulát

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket – derül ki a Hisense friss reprezentatív kutatásából. 

2024. május 2. 17:48

Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt

Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját, az üzleti műveleteik felhőbe terelésével felkészítsék őket az egyre élesedő versenyre, valamint maximalizálják számukra a felhőalapú technológia üzleti előnyeit. 

2024. május 2. 16:07

A SteelSeries bemutatja a fehér színű Arctis Nova Pro sorozatot

A SteelSeries, a gaming kategóriában legtöbbet díjazott Arctis audiótermékek megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, ma bemutatta a díjnyertes Arctis Nova Pro sorozatú headset vadonatúj fehér változatát.

2024. május 2. 14:33

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14