Hogyan tudunk egyszerre pénzt spórolni és a környezetet is védeni?
A globális felmelegedés okozta klímaváltozás egyre égetőbb probléma világszerte, ezért kiemelten fontos, minden lehetőséget megragadjunk a mindennapokban a károsanyag-kibocsátás csökkentésére. A BDO Magyarország szakértője az autómentesség világnapja alkalmából rámutatott, miért éri meg duplán a hagyományos gépjárművek helyett a környezetkímélő megoldásokat választani: nem pusztán a környezetünket, de egyúttal a kiadásainkat is kíméljük.
A jelenleg hatályban lévő jogszabályok alapján Magyarországon a gépjárművek üzemeltetésére számos különböző adónem vonatkozik. A gépjárműadó, a cégautóadó, a regisztrációs adó, valamint az üzemanyag vonatkozásában fizetendő jövedéki adó összességében számottevő kiadást jelenthet. A hazánkban bármilyen módon (például importált, közösségen belülről beszerzett és átalakítást követően első alkalommal forgalomba helyezett) forgalomba helyezett, gépjárművet regisztrációs adó terheli, melyet befolyásol befolyásolja az üzemanyag fajtája, a hengerűrtartalom, a környezetvédelmi osztályba sorolás, és az első forgalomba helyezés időpontja is. A regisztrációs adó alól mentesülnek a környezetkímélő (elektromos és nulla emissziós) járművek, az átmenetileg kivont járművek újbóli forgalomba helyezése.
Ezen felül a belföldi rendszámmal rendelkező gépjárművek tulajdonosai autójuk teljesítménye kapcsán kötelesek évente kétszer, márciusban és szeptemberben fizetni a vonatkozó illetéket, ez alól a hatályos szabályozás alapján a regisztrációs adóhoz hasonlóan mentesülnek a környezetkímélő járművek, valamint a súlyosan mozgáskorlátozott személyek gépjárművei (100 kW-os fogyasztás alatt, legfeljebb 13000 forint/adóév erejéig) is, és a használhatatlanná vált autók adókötelezettsége is szünetel.
Szintén meghatározó kiadást jelenthet az üzemanyagokra (pl. benzin, üzemanyag célú gázolaj és földgáz, LPG, bioüzemanyag, E85) vonatkozó jövedéki adó, amelyet ráadásul a földgáz és a kőolaj világpiaci ára is befolyásol.
„Egy frissen forgalomba állított hagyományos gépjármű adóterhei egy év alatt számottevő kiadást halmozhatnak fel, emellett nem elhanyagolható tényező ezen autók környezetszennyező hatása sem, ami a belvárosi közlekedésre jellemző dugókban még hatványozottabb veszélyt jelent a megnövelt károsanyag-kibocsátás miatt” – fejtette ki Karácsony Balázs, a BDO Magyarország szakértője. „Az autómentesség világnapja remek alkalom arra, hogy átgondoljuk, milyen alternatív megoldásokat alkalmazhatunk, melyekkel egyszerre csökkenthetjük a szén-dioxid kibocsátást és költségeinket. A nagyvárosokban kézenfekvő megoldás, ha a tömegközlekedést vagy a kerékpárt választjuk, ezzel megkímélve magunkat a reggeli csúcsforgalom okozta frusztrációtól.”
Bár a tömegközlekedési hálózatok használata és a kerékpározás alternatívát jelenthetnek a nagyvárosokban és azok agglomerációiban élők számára, vidéken jóval többen kényszerülnek arra, hogy autóba üljenek a nagyobb távolságok miatt. Szerencsére ebben az esetben is alkalmazható környezeti és pénzügyi szempontból egyaránt kedvező megoldás. „A gépjárművekre vonatkozó adónemek többsége alól mentesülnek a környezetkímélő, elektromos vagy nulla emissziós gépjárművek, melyek jellegükből adódóan nem károsítják a környezetet. Egyre több autóbérléssel foglalkozó szolgáltatás részesíti előnyben az elektromos autók forgalmazását, így a környezettudatosságra törekvő polgároknak nem szükséges nagyobb összegeket fektetnie ezekbe az autókba” – tette hozzá Karácsony Balázs.
Kapcsolódó cikkek
- Környezettudatos zöld autókra cseréli gépjárműflottáját a Vodafone
- Már a klímakockázatok elkerülésére készülnek a cégek
- Autonóm mobilitás: a jövő közlekedése rendkívül összetett
- Új magyar találmány segít megelőzni a vadbaleseteket
- Küszöbön a klímakatasztrófa
- Ismét retró hétvége a Balaton északi partján
- A bolygó kizsigerelése tovább folytatódik
- Útnak indult a Yunex Traffic márka
- Magyar innováció zöldíti a raklappiacot
- Az IKEA a fűrészport is hasznosítja
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ilyen volt a magyar rádiók zenei repertoárja 2023-ban
Összesen 103 év és kilenc hónapnyi adást sugároztak a magyarországi rádiók 2023. január 1-jétől december 31-ig – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából, amely a magyar rádiók 2023-as zenei repertoárját vizsgálta. A teljes kínálatban a legtöbbet játszott előadó Rúzsa Magdolna volt. Az énekesnőt több mint két és félszer annyiszor hallhattuk, mint a huszadik helyezett Azahriah-t. A tavalyi év legsikeresebb hazai slágere a ValMartól az Úristen, a külföldiek közül Miley Cyrus Flowers című dala volt.
Az akadálymentesség elengedhetetlen szempont az épületek tervezése során
Az akadálymentesség szempontjának egyre fontosabb szerepe van az építészetben, világszerte egyre több vállalat törekszik arra, hogy inkluzív környezetet alakítson ki. A Skanska a befogadás és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével összhangban szintén jelentős hangsúlyt fektet erre. A vállalat az átgondolt tervezés és megvalósítás érdekében együttműködik az Access4you-val azzal a céllal, hogy épületeiben a legmagasabb szintű access4you tanúsító védjegyet szerezze meg.
Szűkülő piacon bővül a Pepita.hu
A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. Kinőtte magát: levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére is e termékkategóriákban Magyarországon 57 százalékos bruttó forgalomnövekedést ért el.
A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését
A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban.
Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián
Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését. A testület legutóbbi ülésén azt is megállapította, hogy a Balázsék című műsorszám ismét törvényt sértett, amikor a rasszizmusból táplálkozó humorizálásra építette a január 15-i műsor.