Okosplázák és jövőtudatos épületek

forrás: Prím Online, 2019. október 16. 15:51

Közép-Kelet-Európában 2019 és 2020 között 4.4 millió négyzetméternyi új pláza átadása várható, amelyek okos megoldásokkal, modern designnal és növekvő méretű közösségi terek kialakításával válaszolnak a 21. századi kereskedelem kihívásaira. A CEE régió kiemelt plázáinak példáin nyomon követhetjük az elmúlt 2-3 év legfontosabb változásait: a tallini T1, a budapesti Etele Plaza és a belgrádi Big Fashion bevásárlóközpontok építészeti megoldásai és egyedi szolgáltatásai új fejezetet nyitnak a régió plázáinak történetében.

Hazánkban és a régióban az 1970-es évek közepétől jelentek meg az üzletközpontok. A Skála áruházak vagy a Flórián üzletház voltak az első központok – majd a rendszerváltás után kezdtek el épülni az első nagyobb kereskedelmi épületek. Magyarországon 1996-ban nyílt meg az első modern pláza, a Duna Plaza (és szinte ezzel egyidőben a Pólus Center), amely az egyedi szolgáltatások és közösségi terek kibővítésével jelentősen különbözött a korábbi áruházak elsősorban üzletközpontú fókuszától. A legújabb beruházások még tovább bővítik a pláza fogalmát: olyan vegyes funkciójú épületek jelennek meg, ahol a flexibilisen alakítható terek, minőségi szabadidő eltöltésére alkalmas helyszínek és a digitális technológia széleskörű integrálása új léptéket nyit a plázák fejlesztésében. 

 

Etele Plaza

 

Plázatrendek a CEE régióban 

A közép-kelet-európai országok közül tavaly Törökországban és Oroszországban zajlott a legaktívabb pláza-beruházás; előbbinél több, mint 500.000 négyzetméter új bevásárlóközpont nyitott meg, utóbbinál közel 440.000 négyzetméter. A Cushman & Wakefield 2019-es elemzéséből az is kiderül, hogy a régió többi országában, mint Bulgáriában, Csehországban és Szlovákiában a bevásárlóközpontok fejlesztése stabil tendencia. 

 

A legújabb kutatásokból kiderül, hogy a korábbi vásárlás központú hozzáállás helyett, ma már sokan a személyre szabott élményszerzés céljából látogatják a plázákat. Az Euromonitor aktuális felmérése rámutat arra, hogy az európai fogyasztók átlagosan több mint egyharmada inkább élményekre, mint tárgyakra költi pénzét. A McKinsey és az International Council of Shopping Centers frissebb elemzései is kiemelik, hogy a szabadidő eltöltésére alkalmas közösségi tér funkciójára egyre nagyobb igény mutatkozik. A plázák eddigi 70/30-as bérelt / közösségi tér aránya 60/40-re, később pedig akár 50/50-re is változhat. 

 

T1 - Tallin

 

Innovatív homlokzat és zöld közösségi terek a jövőtudatos plázaépületekben

A bevásárlóközpontok sajátossága, hogy az épületek külső homlokzata tömör felületekkel rendelkezik. A kirakatok és az üzlethelyiségek bejáratai a belső közlekedési folyosókra néznek, ezért ezeken az épületeken általában nem találunk változatos homlokzati elemeket. Ennek köszönhetően sokszor nagy kiterjedésű, ingerszegény felület jön létre, amely városépítészeti szempontból hátrányos megjelenést kölcsönözhet az adott plázának. Az elmúlt időszakban terjedt el a skin építészet, amely a monoton felületek helyett látványos homlokzatkialakításokra ad lehetőséget. Az épület külsején egy izgalmas hártya, burkolat jelenik meg, amely lényegesen eltér a korábbi sematikus megjelenésektől. A skin építészet egyik zászlóshajója a 2003-ban épült, Jan Kaplický által tervezett, birminghami Selfridges pláza épülete, míg hazánkban a legújabb ilyen bevásárlóközpont az Etele Plaza lesz.

 

Az Etele Plaza, a T1 és a Big Fashion tervezői kiemelt figyelmet fordítottak a multifunkcionális terek kialakítására is, amelyben a jövőtudatos - a későbbi fogyasztói trendek változására reagáló - tervezés kulcsszereppel bír. A Ran and Morris építészei szerint a találkozás és rekreáció élménye szerves része az újgenerációs plázáknak. A minőségi közösségi terek kialakítását és a látogatók jóllétét tartják szem előtt a Paulinyi & Partners munkatársai is, akik ideális környezetet teremtenek üzleti és baráti találkozóknak. A korábban épült bevásárlóközpontokhoz képest az Etele Plaza közösségi tereiben egyre több természetes fény és zöldfelület biztosítja a látogatók kellemes időtöltését. A pláza fejlesztője (Futureal Group) változatos szórakoztató egységeket és széles választékú food courtot is biztosít a jövőbeli vásárlóknak.

 

Mindhárom plázában harmonikus egységben jelennek meg a különböző funkciók. Puha, lágy formák jellemzik a belső tereket, ám ami még ennél is fontosabb, hogy flexibilis, könnyen alakítható rendszerben fejlesztették a plázákat. Ezek az épületek nyitottak a jövőbeli kihívásokra, a tervezés során már integrálják az épületek átalakításának lehetőségét és ettől válnak maximálisan fenntarthatóvá a következő generációk számára is. 

 

Big Fashion

 

Az e-kereskedelem kihívásai – digitalizáció és okos megoldások a vásárlói elégedettség biztosításáért

A kiskereskedelem digitális kihívásai nem feltétlenül jelentenek rossz hírt a bevásárlóközpontok számára. Éppen ellenkezőleg, új lehetőségeket biztosíthat a plázáknak a fogyasztókkal való kapcsolatteremtésre. Akár a bevásárlóközpont látogatása előtti vagy utáni időszakra is kiterjedhet a kommunikáció: hűségprogramokkal, közösségi média oldalak különleges kínálatával hatékonyabban megoszthatják a vásárlókkal a pláza aktuális akcióit, rendezvényeit, személyre szabott ajánlatait. 

 

A vásárlói elégedettség javítását tartották szem előtt a Budapest “nyugati kapujában”, Kelenföldön épülő első okospláza, az Etele Plaza tervezői is. A legfejlettebb helymeghatározó és navigációs rendszer alkalmazásának köszönhetően például drasztikusan lecsökken a parkolás-helykeresés-fizetés folyamata. Egy rendszámfelismerő telefonos applikáción keresztül – akár fizikai jegy váltása nélkül – gyorsan és egyszerűen használhatják majd a vásárlók a közel 1300 férőhelyes parkolót. Mindezek mellett a pláza applikáció megkönnyíti az üzletek és szolgáltatások megtalálását, valamint személyre szabott kedvezményeket és ajánlatokat kínál a felhasználóknak.

 

Szintén sok időt megspórolhatnak parkolás után a tallini T1 bevásárlóközpontba látogatók a “Find my Car” típusú applikáció segítségével. A telefonos alkalmazásnak köszönhetően a legnagyobb parkolókban is könnyedén megtalálhatjuk autónkat anélkül, hogy órákat bolyonganánk az emeletek között.

 

Etele Plaza

 

A pláza, mint városszervező erő

A kereskedelem átalakulása, a fokozott online vásárlás jelensége természetesen nagy hatással van a bevásárlóközpontokra is. A külvárosi, kizárólag autóval megközelíthető plázák könnyen szellemépületekké válhatnak, hiszen a megfelelő közlekedési hálózatok hiányában a vásárlók előnyben részesítik a frekventált helyszíneket vagy éppen az otthoni vásárlást. 

 

A lokáció kiemelt szerepét szem előtt tartva készült Észtország egyik legnagyobb pláza fejlesztése is, az Antonio Lavieri által tervezett tallinni T1 épülete. A 2018-ban megnyílt bevásárlóközpont a reptértől alig 2 km távolságra található, de villamossal, busszal és vonattal is érkezhetnek az odalátogatók. 

 

A Paulinyi & Partners tervei alapján épülő Etele Plaza Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjában, Kelenföld városrészben helyezkedik el. Három villamos és egy metró végállomása, vasútállomás, helyközi és távolsági buszok megállói, valamint autópályák közvetlen lehajtói is mind ezen a területen összpontosulnak. 2017-ben nyitotta meg kapuit a Ran & Morris Architecture belsőépítészeti tervei alapján épült Big Fashion, amely a Duna mentén helyezkedik el és busszal, illetve villamossal is könnyen elérhető Belgrád belvárosban. 

 

Mindhárom épületre jellemző, hogy nem csupán kiváló megközelíthetőséggel rendelkeznek, hanem egy-egy integrált fejlesztési projekt részeként is funkcionálnak. A bevásárlóközpontok városszervező erővel is bírnak, hiszen a környéken található irodákkal, szállodákkal, lakóépületekkel közösen egy multifunkcionális, változatos igényeknek megfelelő városrészt hoznak létre. 

 

A plázáknak továbbra is kiemelt szerepe van a városközpontok lakói számára, azonban már nem monofunkciós üzletközpontokként, hanem fogyasztóorientált, élményt nyújtó szolgáltatói helyszínekként.

 

Etele Plaza

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon

A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok. 

2024. április 26. 19:40

Sportfogadásban lett sikeres a profi ladbarúgó, aki saját platformot hozott létre

17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.

2024. április 26. 17:56

Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól

A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.

2024. április 26. 16:19

A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY

Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.

2024. április 26. 14:44

Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben

A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.

2024. április 26. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50