Informatikusok az autóiparban

forrás: Prím Online, 2019. április 23. 10:41

Közkeletű megállapítás, hogy Magyarország csupán az autógyárak összeszerelő műhelye. Noha a gépjárműipar valóban kiemelkedően magas hányadát képezi a GDP-nek, az ezen belüli súlyok alakulása pozitív jövőképet sugallhat azoknak is, akiket nem önt el nemzeti büszkeséggel, hogy immár mindhárom német prémiummárka képviselteti magát hazánkban. Az elmúlt években megindult átalakulás különösen a tervezői, programozói helyekre pályázó mérnököknek kedvezhet. Valódi példákkal, informatikusok, HR-esek és iparági tanácsadók beszámolóival járja körbe a lehetőségeket a Codecool Programozóiskola április 24-i ingyenes meetupja.

A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) beszámolója szerint közel 100 külföldi tőkebefektetési projekt több mint 17ezer munkahelyet teremtett hazánkban 2018 folyamán. Ezeknek jelentős része a járműiparban fog realizálódni. Egyik emlékezetes bejelentés a másikat érte: BMW, Jaguár, Ford, Nissan, hogy csak a legismertebb márkákat említsük. Míg azonban a sajtó és a laikusok ingerküszöbét elsősorban a világhírű autógyárak döntései érik el, addig a járműgyártás egész vertikumából több tucatnyi beszállító döntött magyarországi telephely létesítéséről, vagy meglévő kapacitásai továbbfejlesztéséről.

 

A járműveink alkotóelemeit adó üzemek bővülése mellett azonban örvendetes tendencia a HIPA szerint, hogy egyre több kutatási, fejlesztési, vagy az iparágat más oldalról (például ügyfélszolgálattal) kiegészítő vállalkozás is Magyarországot választotta az elmúlt időkben. Így tervezőkre, kivitelezőkre és tesztelőkre nem csak a gépészmérnöki, hanem az informatikai mérnöki területekről is egyre nagyobb számban lesz szükség. Ezért is gondolták úgy a Codecool Programozóiskolánál, hogy érdemes betekintést adni potenciális diákjaiknak és a téma iránt érdeklődő minden szakembernek arról, hogy merre halad a fejlődés, milyen munkalehetőségeket kínál a digitalizáció az autóiparban a többek közt a Codecoolból kikerülő programozóknak. Saját partnercégei mellett az autóipar más szereplőit is meghívta a Codecool az április 24-i meetupra.

 

Ezeken a területeken az emberi, és elsősorban szellemi erőfeszítések hozzáadott értéke sokkal magasabb. Ráadásul ezek „robotbiztos” munkahelyek: míg a gépsorok mellett dolgozók munkáját egyre inkább helyettesíteni képes az automatizáció, addig a kutatás-fejlesztésben inkább csak kiegészítő szerep jut a technológiának, növeli és nem kiváltja a dolgozói hatékonyságot.

 

 

A KPMG tanácsadó cég Globális Autóipari Vezetői Felmérésének jóslatai szerint a közlekedésben három olyan fő terület van, ahol a legfontosabb változások és fejlesztések zajlanak. Jó hír, hogy ezeken a területeken Magyarországon is működő cégek tucatjai is képviseltetik magukat. Az egyik ilyen az önvezető járművek fejlesztése, ahol az irányításhoz szükséges terepek, tárgyak, történések felismerése mellett a gépi döntések azonnali kivitelezése is napról napra a szemünk előtt fejlődik. Ebből Magyarország is kiveszi a részét: a magyar utakon, illetve zárt pályákon találkozhatunk az AImotive, a Bosch, a Continental vagy a ThyssenKrupp tesztmérnökeivel. Az önvezetéshez szorosan kapcsolódik a navigáció kérdése, ahol hagyományosan élenjár a magyar gyökerű – ugyancsak Codecool partner – NNG. Másik fontos terület a meghajtással és a hajtáslánccal kapcsolatos átalakulás. Az elektromos, illetve a hibrid meghajtás és a kapcsolódó erőátviteli egységek fejlesztésében is találni Magyarországon működő szereplőt, például az AVL-t. A KPMG harmadik jóslata, hogy a járműveink technológiai átalakulása tovagyűrűzik a gazdaság és a társadalom egyéb területeire is. A villanyautók terjedése befolyással lesz az energiaiparra, a termeléstől a felhasználásig, az átviteltől az elosztási hálózatokig. Az önvezető autók terjedése átalakítja a kapcsolódó szolgáltatások teljes spektrumát. Ezáltal a biztosítástól a tömegközlekedés szabályozásáig, a szervizeléstől a tulajdonlásig minden területen új üzleti modellekre számíthatunk.

 

A Codecool meetup sorozatában azt veszi végig, miként formálja át az informatika a mindennapjainkat és ezzel együtt az összes iparágat is. Az előadássorozat eddigi állomásain többek közt szó volt a pénzügyi szektor vagy a mezőgazdaság területén zajló digitalizációs folyamatokról, de rendeztek már speciálisan a női programozók helyzetéről és jövőképéről is külön előadást. Mivel ezúttal az autóipar a téma, mi sem természetesebb, mint hogy Várkonyi Gábor szakújságíró lesz az esemény moderátora.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

K&H: Kate tiszta nyereség

Tavasztól a kis- és középvállalkozásokat is segíti Kate, a K&H digitális pénzügyi asszisztense. A mesterséges intelligencia-alapú megoldás egyetlenként az országban hangalapú utasításokat is megért és végrehajt, egyben felveszi a versenyt a legfejlett technológiákkal.   

2024. május 5. 11:59

Hannover Messe 2024: A Bosch fenntartható megoldásokat mutatott be

Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell megoldást találniuk: a klímaváltozás miatt a gyáraknak fenntarthatóvá kell válniuk és kímélni kell az erőforrásokat. A Bosch, a gyártási és ipari megoldások egyik vezető szállítója, a gyárautomatizáláshoz, a hidrogéngazdasághoz, a digitalizációhoz és a mesterséges intelligenciához (MI) kapcsolódó megoldások széles portfóliójával segíti az ipari vállalatokat a zöld átalakulás megvalósításában.

2024. május 4. 17:02

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55