A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz
A nők 53 százaléka gondolja azt, hogy nem indul a férfiakkal azonos esélyekkel egy vezető pozícióért, ugyanakkor 60 százalékuk hisz abban, hogy a digitális technológiák segítségével előbbre tudnak lépni a ranglétrán. A Roland Berger ‘Digitális egyenjogúság” című tanulmánya arra keresi a választ, hogy a digitalizáció, hogyan tud hozzájárulni a munkahelyen a női egyenjogúsághoz.
Hogyan változott meg a nők helyzete a munka világában a digitalizáció elterjedésével? Kínálnak-e számukra újabb lehetőségeket ezek a technológiák? Képesek-e az egyenlőtlenségek csökkentésére? A Roland Berger legújabb ‘Digitális egyenjogúság - Nők a digitális forradalomban' című tanulmánya többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ. A kutatás során 3000 embert kérdeztek meg több mint 60 országban kérdőíves módszer segítségével 2016 októbere és decembere között. A kérdések három olyan fő témát érintettek, amelyek meghatározóak a nők karrierjének szempontjából. Ezek a belépés a munka világába – ideértve a vállalkozói és a munkavállalói formát is - a karrierépítés és a vezetői pozícióba kerülés voltak.
Mi jellemző a digitális nőkre?
A válaszadók 40 százaléka gondolja úgy, hogy a "digitális nők" azok, akik napi szinten használnak digitális eszközöket, míg kevesebb mint harmaduk úgy véli, hogy mindenki „digitális nő”, aki része az internetes szubkultúrának. A válaszadók negyede szerint ez csak felfogás kérdése. A megkérdezettek szerint nincs különbség abban, hogy a digitális területen dolgozó ember nő vagy férfi. Azt a megállapítást, miszerint a férfiak és a nők egyenlő feltételekkel vehetnek részt a digitális gazdaságban, az az érdekes adat is alátámasztja, miszerint a nők által indított start-up vállalkozások gyakorta sikeresebbek, mint férfiaké. A pozitív megállapítások ellenére azonban még mindig él a nemekhez kötődő sztereotípia. Ha a férfiakhoz társítjuk a digitális jelzőt, akkor a technológiai képességeikre asszociálunk, míg a nők esetében a jóval finomabb kommunikációs és kapcsolattartási aspektusokra gondolunk - a felmérés adatai szerint.
A karrierépítéshez hosszútávon szükség van a digitális technológiákra
A tanulmány kiemeli: a megkérdezettek egyetértettek abban, hogy a digitalizáció pozitív hatással lehet a nők karrierjére. Mindkét nem képviselőinek közel háromnegyede úgy gondolja, hogy a digitális technológiák elterjedése megkönnyíti a nők számára a szakmai előrelépést. Továbbá a nők úgy vélik, hogy a digitális technológiák segítségével meg tudják mutatni különleges kvalitásaikat, ugyanis 72 százalékuk szerint a nők és a férfiak által kivitelezett digitális projektek többnyire csak a menedzselési stílusban különböznek egymástól.
A digitális technológia pozitív hatásai mellett az üvegplafon továbbra is létezik
Amikor a vezetői pozíció betöltésének kérdésére került sor, a férfiak és a nők ellentétes véleményen voltak. A nők 53 százaléka véli úgy, hogy nem indulnak egyenlő esélyekkel a felsővezetői pozíciókért, míg a férfiak 66 százaléka az ellenkezőjéről van meggyőződve. A nők 66 százaléka úgy gondolja: a nemük valószínűleg vagy biztosan, de befolyásolja a szakmai sikerüket. Logikusan a legoptimistábbak azok a hölgyek voltak, akik már elértek egy bizonyos pozíciót, a pesszimista vélemények többnyire azoktól a fiatalabb válaszadóktól érkeztek, akik nem látnak maguk előtt pozitív női példát.
A nők sokat várnak a digitális technológiáktól a nemi sztereotípiák leküzdésében
A megkérdezett nők közel 60 százaléka biztos abban, hogy a digitális technológiák elterjedése támogatni tudja őket a karrierjükben. A pozitív hatásokat illetően a nők optimistábbak a férfiaknál, ezen belül is a vállalati vezetők és a vállalkozók esetében volt magasabb az arány.
A vállalatok digitális átalakulásában is szerephez juthatnak a nők
A szakmai előrelépés tekintetében a megkérdezett férfiak és nők 60 százaléka hisz abban, hogy azok a vállalatok, amelyek belefogtak a digitális átalakulásba, új lehetőségeket tudnak teremteni a nők számára. Ezen felül a nők 73 százaléka, míg a férfiak 61 százaléka gondolja úgy, hogy a nőknek különleges szerepük van a vállalatok digitális megújulásában. A vállalatvezetők (63 százalék) és a vállalkozók (62 százalék) a legoptimistábbak, valamint azok, akik a legjobban ismerik a digitális technológiákat.
Önmagában a digitális technológia nem elég – a nemek közti egyenjogúság a vállalatok egyik legfontosabb stratégiai kérdése kell, hogy legyen
A nők 81 százaléka gondolja úgy, hogy a nemek közti szakmai egyenlőség a vezetők top öt prioritása között kellene, hogy szerepeljen, kizárólag a digitális átalakulás önmagában nem elegendő. Ugyanakkor a digitális átalakulásnak támogatnia kellene a vállalaton belüli szakmai egyenlőségi irányelveket, ez lehet ugyanis a vállalati teljesítmények fő indikátora - a nők 75 százaléka, míg a férfiak 60 százaléka gondolja így.
Földrajzi alapon érzékelhető különbség van a témában
Az USA és Kanada a legoptimistább azon lehetőségeket illetően, amelyeket a digitális technológia képes nyújtani a nők számára, ugyanakkor a nemek megkülönböztetésében már megoszlik a véleményük. Csak 45 százalékuk gondolja azt, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek a férfiak által vezetett projektektől, továbbá 69 százalékuk van azon az állásponton, hogy a szakmai egyenlőség a vállalkozók szempontjából fontos tényező. Az európaiak pont az ellentétes álláspontot képviselik. Ők kevésbé hisznek a digitális technológia nyújtotta lehetőségekben és jóval érzékenyebbek a nemek közötti szakadék kérdésében. Ázsiában jóval optimistábbak és érzékenyebbek e két kérdéskörben, ugyanis a megkérdezettek 93 százaléka véli úgy, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek.
“A digitális átalakulás egyedülálló kitörési lehetőség a nők számára. Hálózatokat nyit meg, új fejlődési modellt teremt számukra. A nőknek élniük kell a lehetőséggel, különösen azon, általuk vezetett digitális projektek esetében, amelyek az átlagosnál nagyobb értéket teremtenek. Merésznek kell lenniük és meg kell ragadniuk a lehetőséget” – mondta Schannen Frigyes a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.
A tanulmány ezen a linken érhető el: www.rolandberger.com/pressreleases
Kapcsolódó cikkek
- A Kaspersky Lab legújabb jelentése rávilágít a digitális káosz következményeire
- Átalakítja a légiközlekedést a digitalizáció
- Digitalizáció és automatizáció a munkafolyamatokban
- A 2018-as pénzügyi irányelv forradalmasítja a mobil bankolást
- Tanulmány az orosz kibermaffia felépítéséről: a zsarolóvírusokból származó napi bevétel elérheti a 30 millió forintot
- Samsung: a vállalkozásoknak három évük van alkalmazkodni a nyitott gazdasághoz
- Az elavult technológia a digitális átalakulás legfőbb akadálya
- DDoS támadások 2016-ban
- Németország és Franciaország kezében van Európa jövője
- Digitalizáció a kis- és középvállalkozásoknál
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Sony World Photography Awards 2024 – kihirdették a nyerteseket
A World Photography Organisation egy különleges gálaünnepségen Londonban kihirdette a Sony World Photography Awards 2024. évi nyerteseit. Az immár 17. éve megrendezett díjátadó ünnepség napjaink legjobb fotográfiai alkotásait mutatja be, valamint az elmúlt év legközkedveltebb képeit és történeteit díjazza. A győztes, döntős és shortlistre került képek április 19-től láthatók a Sony World Photography Awards 2024 kiállításon a londoni Somerset House-ban.
Kiberbiztonsági útmutató készült a magyar kkv-knak
A magyar kisvállalkozásokat támogató kiberbiztonsági kézikönyvet mutatott be az Európai Innovációs és Technológiai Intézettel (EIT Digital), a Nemzetközi Digitális Alapítvánnyal (Global Digital Foundation) együttműködve a Huawei Technologies.
A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének
A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.
Ünnepel a Samsung Galaxy Team európai sportolói csapata
Már csak 100 nap, és elkezdődnek a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpia játékok. Ez alkalomból a Samsung, az esemény nemzetközi partnereként bejelenti eddigi legnagyobb létszámú sportolói csapatát. A vállalat idén összesen 57, köztük 44 európai Team Galaxy versenyzőt támogat – olyan sportolókat, akik a játékok során országukat képviselik –, hogy az olimpián is kihozhassák magukból a bennük rejlő lehetőségeket.
Új szintet léphet az MI-forradalom az adatközpontokban
Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként a Schneider Electric leányvállalata, az AVEVA digitális iker platformját összekapcsolják az NVIDIA Omniverse megoldásával, egységes környezetet biztosítva a virtuális szimulációhoz és az együttműködéshez.