Az okostelefonok tömegcikké tették a virtuális valóságot
Korábban milliomosok játékszere volt, az okostelefonok révén mostanra viszont tömegtermékké vált – akár egy kartonpapírból hajtogatott nézőkével is bárki beléphet a 360 fokos, gömbpanorámaként megjelenő virtuális valóságba. A Telenor 9. Okostelefon Akadémiájának résztvevői ki is próbálhatták a szórakozást forradalmasító technológiát.
Kevesen tudják, hogy a virtuális sisak már 1968-ban is létezett, az első kísérleti példányt a Harvard Egyetemen építette meg Ivan Sutherland professzor diákjaival. A számítástechnika fejlődésének köszönhetően a kilencvenes évekre a technológiát már katonai célokra és ipari fejlesztésekhez is felhasználták, ekkor ugyanis még olyan speciális célszámítógépekre volt szükség a virtuális valóság (VR, virtual reality) előállításához, amelyet a hadiipar és a nemzetközi óriáscégek mellett legfeljebb milliárdosok engedhettek meg maguknak.
Az okosmobil elhozta a virtuális valóság forradalmát
Mostanra azonban a fordulópontjához ért a technológia, ami az okostelefonok fejlettségének és elterjedésének köszönhető. Ezek belsejében ugyanis miniatürizálva minden lényeges komponens megtalálható: a felhasználó mozgását érzékelő szenzorok, a 3D-s grafikát előállító számítógép, a telefonok kijelzője pedig akár két egyszerű lencsével alkalmassá tehető a virtuális környezet megjelenítésére – foglalta össze dr. Takács Barnabás, a PanoCast alapítója, virtuális valóság szakértő, a Telenor Okostelefon Akadémián tartott előadásában.
Bár a drágább, fejlettebb szenzorokkal szerelt virtuális sisakok precízebben követik viselőjük mozgását, egy okostelefon akár egy kartonpapírból hajtogatott, műanyag lencséket tartalmazó nézőkével is alkalmassá tehető a virtuális tér megjelenítésére. Takács Barnabásék már egy évvel a Google Cardboard nevű eszközének premierje előtt elkészítették saját, kartonból készült, masszív kivitelű és kényelmes nézőkéjüket.
Bárki teremthet saját virtuális világot
Takács Barnabás szerint az eszközök mellett a tartalomgyártás terén is napjaikban zajlik a virtuális technológia forradalma. A világhálón akár ingyenesen elérető szoftverekkel, házilag is lehet készíteni olyan játékot, 6 db kamera megfelelő pozícionálásával pedig videofelvételeket, amelynek világa a virtuális sisakot viselő használóját teljes egészében körbeveszi.
Még a virtuális teret kínáló filmekkel sem lehet elérni a technológia korlátait, nem véletlen, hogy a Google, a Microsoft és a Facebook is rengeteg pénzt fordít VR-fejlesztésekre. Az okostelefonok döntő többségén megtalálható Google Térkép például már ma is képes arra, hogy egy virtuális valóság sisakkal a Street View panorámaképeit térben nézegethessük. A következő mérföldkövet a 360 fokos videók valós idejű közvetítése jelenti. A szakember szerint karnyújtásnyira van, hogy a jövő koncertjeit a nappaliból is hasonlóképp élvezhessük, mintha élőben a helyszínen lennénk.
A szórakoztatás mellett a virtuális valóság az orvoslásban is jól használható, Takács Barnabás és kollégái a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen a VR-t fóbiakezelés területén alkalmazzák. A virtuális valóság segítségével a páciens számára azt az illúziót is elő tudják állítani, hogy egy repülőn, vagy egy zsúfolt metrószerelvényen ül. Speciális biofeedback eszközzel akár a beteg félelmét is – bőrellenállásának és a szívritmusának mérésével – mérni tudják, így a pánikot kiváltó akciókat megfelelő mértékben adagolja a gép, a páciens pedig lassan hozzászokik ezekhez.
Kapcsolódó cikkek
- Korlátlanul facbookozhatnak a Telenor kártyás ügyfelei
- Hamarosan a Telenornál is kapható lesz LG G4 és a Sony Xperia M4 Aqua
- A Telekom után a Telenor is durva áremelésbe kezd
- A Telenor heti roaming adatjegyéhez ingyen Deezer jár
- A Telenor jogsértő szerződésmódosításai miatt 250 milliós bírságot kapott
- Az internet világnapján lekapcsolja az adatforgalom-számlálókat a Telenor
- Vezért váltott a Telenor
- Elindult a Telenor Hipersuli oktatási programja
- Új roaminggal áll elő mindhárom mobilszolgáltató
- Ingyenes roamingot biztosít Nepálban a Telenor
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Minden 5. gyereket érintheti az online bántalmazás
Bár a honfitársaink szerint a közösségi média veszélyesebb a gyerekekre nézve, mint a tömegközlekedés, a 6-14 évesek harmada mégis rendszeresen használja a social mediát – derült ki egy friss, országos kutatásból. Az egyik leggyakoribb probléma az online térben a bántalmazás, ami akár minden 5. gyereket érinthet. A kitöltők harmada nem szokott a családjával beszélni az internetes tér veszélyeiről, pedig a tudatosítással a legtöbb ilyen helyzet megelőzhető vagy kezelhető lenne.
A Zyxel Networks fokozza a kiberbiztonságot, hogy megfeleljen a NIS2 irányelvnek
Tekintettel a kiberfenyegetések növekvő gyakoriságára és összetettségére, az EU 2016 óta hatályos NIS-irányelve ma már nem felel meg mindezeknek. Az új iteráció, amely 2024. október 18-án lép életbe, lehetőséget kínál a kiberbiztonsági erőfeszítések fokozására. A Zyxel Networks, a biztonságos, mesterséges intelligencia és felhőalapú hálózati megoldások egyik vezető szolgáltatója olyan termékeket kínál, amelyek megfelelnek az NIS2 irányelv követelményeinek, és hatékony védelmet nyújtanak a fejlett támadásokkal szemben.
Az AI és a fenntarthatóság területén nő az igény leginkább a munkavállalókra
A gyors technológiai fejlődés, a fenntarthatóság iránti fokozódó igény korszakában bizonyos munkaterületek jóval keresettebbé válnak. Az ezekkel a szakismeretekkel rendelkező munkavállalók iránti kereslet a magyar munkaerőpiacon is egyre növekszik. A Munkahelyeink.hu összegyűjtötte a kapcsolódó pozíciókat, illetve azt, hogy mire van szüksége a munkavállalóknak, hogy megszerezhessenek egy ilyen állást.
Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon
A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok.
Sportfogadásban lett sikeres a profi ladbarúgó, aki saját platformot hozott létre
17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.